Triangle Mesh Completer پلاگینی برای نرم افزار راینو است که به صورت مستقل نیز قابلیت نصب شدن دارد. کار اصلی پلاگین Triangle Mesh Completer مرمت کردن پارگی ها و سوراخ ها در مدل هایی است که مش هایی با ساختار شبکه های مثلثی (Triangle) دارند.
نگاره1
پلاگین Triangle Mesh Completer توسط Dr. Alexander Emelyanov دانشمند ارشد کانون انفورماتیک فیزیک و تکنولوژی پروتوینوی روسیه ساخته شده است.
کاربرد Triangle Mesh Completer در صنعت مدل های کامپیوتری ساخته شده از ابر نقاط point cloud ها امروزه در گستره ی وسیعی مانند مهندسی معکوس، ساخت نمونه ی اولیه و شاخه های دیگری از علم، فرهنگ و صنعت استفاده می شود اما به دلایل مختلف فیزیکی و تکنیکی این مدل ها ایرادهایی همچون وجود حفره های سطحی و انواع دیگری از عیب ها را دارند. بنابراین رفع چنین عیب هایی با استفاده از تکه هایی از شبکه های مثلثی بسیار متداول است.
این پلاگین قادر است مدل های آسیب دیده را از سه راه ترمیم کند:
1) حفره های ایجاد شده در مدل های بسیار پیچیده را ترمیم می کند.
نگاره4
2) سرحد های جداشده ی یک مدل آسیب دیده را به هم متصل کند تا به لحاظ Topology به تنظیمات هندسی اولیه اش بازگردد. این قابلیت هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که حفره هایی تونل مانند در مدل ایجاد شده و قسمت هایی از مدل حذف شده باشد.
3) هنگامی که خطوط شبکه ای سطح مدل از هم گسسته باشند.
Triangle Mesh Completer interface:
اینترفیس پلاگین بسیار ساده است که شامل یک پنجره اصلی با سه حالت نمایش است که در اینجا معرفی می شوند.
- پس از راه اندازی پلاگین حالت اول پنجره شامل دکمه Load برای انتخاب کردن یک فایل ورودی است.
پس از اینکه فایل ورودی را انتخاب می کنید، پنجره به حالت بعدی تغییر می کند. در این حالت می توانید نام فایل های ورودی و خروجی را ویرایش کنید و تنظیمات پردازش را با استفاده از گزینه های سمت راست تغییر دهید.
با فشردن دکمه پردازش (procces) ترمیم فایل ورودی آغاز می شود. در طول فرایند پنجره به صورتی که در تصویر شماره 3 می بینید نمایش داده می شود. در این حالت تنها دکمه ی خاتمه دادن (terminate) برای متوقف کردن فرایند بدون ذخیره کردن تغییرات در دسترس است. هنگامی که ترمیم به پایان رسید نرم افزار پیغام corresponding را نمایش می دهد و به حالت اول باز می گردد.
نگاره15
کار با Triangle Mesh Completer interface:
کار با این پلاگین بسیار آسان است. به طوری که فقط شامل یک دستور completemesh می شود. نخستین کاری که می بایست انجام دهید انتخاب یک فایل ورودی با فرمت های off فایل های سه بعدی (.off files) است. پس از آن پنجره ای باز می شود که دو حالت نمایش دارد: حالت شروع (beginning) و حالت کار (working).
در حالت شروع تعداد کمی از دستورات با استفاده از گزینه های سمت راست صفحه قابل اجرا هستند. قدم بعد فشردن دکمه ی پردازش است و پس از آن فرایند به طور معمول پایان می یابد، پنجره بسته می شود و فایل خروجی به محیط کار راینو فرستاده می شود.
ورودی تعریف شده برای نرم افزار Triangle Mesh Completer interface:
ورودی این نرم افزار تمامی مدل های سه بعدی ساخته شده با راینو با فرمت های off و پسوند “OFF” و “NOFF” هستند. فایل های خروجی آن نیز با همان فرمت و با پسوند “NOFF” ذخیره می شوند.
سیستم مورد نیاز برای Triangle Mesh Completer interface:
این پلاگین فقط بر روی نسخه ی 64 بیتی راینو قابل نصب کردن است. وابسته به حجم مدل ورودی به پلاگین و درجه ی آسیب دیدگی ممکن است تغییراتی در سیستم لازم باشد. در بسیاری موارد پلاگین خود را با سیستم موردنیاز نرم افزار راینو مطابقت می دهد.
به طور کلی عملکرد پلاگین با توجه تعداد پردازنده های سیستم (تا 4 پردازنده) به مقدار زیادی افزایش پیدا می کند و به ازای تعداد پردازنده های بیشتر از 4 پلاگین قادر است مدل هایی با حجم بسیار بالا را که آسیب های بسیار دیده اند ترمیم کند.
ترجمه: آرزو نیکنام
تدوین و تنظیم مطلب: عاطفه جفایی
بازنگری و ویرایش: سیروس حامدی فر
منبع:
دیدگاه خود را وارد کنید...